Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته متعادل و با رگه‌هایی از عرضه آغاز کرد. در یک ساعت نخست معاملات خروج 50 میلیارد تومان نقدینگی را داشتیم اما رفته‌رفته معامله‌گران به خود آمدند و به رشد قیمت نفت و دلار و کامودیتی‌ها و خبر لغو عوارض صادراتی واکنش نشان دادند. هر چند که تقاضای شکل گرفته چندان قوی نبود اما به هر جهت روند کلی بازار روز گذشته مقداری بهتر از انتظار بود. در نتیجه این رویداد، شاخص کل موفق شد با رشد بیش از 5 هزار واحدی مقداری از نگرانی ...

«بورس ارزان !!»  

بورس24 - علیرضا باغانی:

1) پیش بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته متعادل و با رگه‌هایی از عرضه آغاز کرد. در یک ساعت نخست معاملات خروج 50 میلیارد تومان نقدینگی را داشتیم اما رفته‌رفته معامله‌گران به خود آمدند و به رشد قیمت نفت و دلار و کامودیتی‌ها و خبر لغو عوارض صادراتی واکنش نشان دادند. هر چند که تقاضای شکل گرفته چندان قوی نبود اما به هر جهت روند کلی بازار روز گذشته مقداری بهتر از انتظار بود. در نتیجه این رویداد، شاخص کل موفق شد با رشد بیش از 5 هزار واحدی مقداری از نگرانی معامله‌گران و فعالان بازار بکاهد. در این روز ارزش معاملات باز هم ضعیف بود و به رقم محدود 4.400 میلیارد تومانی رسید. همچنین 20 میلیارد تومان پول از گردونه معاملات خارج شد.

اما سری به بازارهای موازی بزنیم. در صدر این بازارها، بازار ارز را و حرکت دلار به سمت سقف 32 هزار تومانی را داریم.  نکته جالب اینکه قیمت هر سکه تمام طلای امامی به بیش از 15 میلیون تومان رسیده و عملا دلار 35 هزار تومانی را در دل خود دارد. در بازار مسکن نرخ فروش بر اساس دلار 35 – 36 هزار تومانی و حتی بالاتر مچ شده است. و در بازار خودرو هم بهتر از سخنی به میان نیاید چراکه نرخ خودروهای لوکس با دلار بیش از 70 هزار تومانی adjust شده است ! و واقع خجالت‌آور است که بازار سرمایه با این همه کبکبه و دبدبه و حضور بیش از 600 بنگاه بزرگ و کوچک اقتصادی با دلار 25 هزار تومانی معامله می‌شود ! این رویداد نتیجه اتفاقات تلخ سال 99 و البته رفتار اخیر دولت با صنایع بزرگ و ابهاماتی است که ایجاد کرده است.  

انصافا هیچ بازاری جذاب‌تر و ارزان‌تر از بورس تهران نیست و شک نکنید این برهم‌خوردگی توازن میان بازارها، ابدی نیست و به زودی اصلاح خواهد شد اما به هر جهت باید کمی صبور بود تا بی‌اعتمادی ایجاد شده کمرنگ شده و در ادامه شاهد حرکت نقدینگی به سمت تالار شیشه‌ای باشیم. برای امروز بازاری متعادل با رگه‌های مثبت را پیش‌بینی می‌کنیم اما با توجه به تعطیلات پیش رو احتمالا رفتار محافظه‌کارانه معامله‌گران مانعی برای جهش جدی قیمت‌ها باشد.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

منحنی

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی :

* خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت‌خارجه گفت: گزارش آژانس بازتاب‌دهنده واقعیت گفت‌وگوهای ایران و آژانس نیست. این گزارش همانی است که گروسی در پارلمان اروپا پیش از دور سوم گفت‌وگوهای ایران و آژانس به صورت شتاب‌زده اعلام کرد. این گزارش از همان موقع و حتی قبل از نشست ایران و آژانس جمع‌بندی شده بود و به‌نظر می‌رسد شتاب‌زدگی در آن وجود دارد. گزارش منصفانه نیست. بیم این می‌رود فشار صهیونیست‌ها و برخی طرف‌ها باعث شده مسیر گزارش از فضای فنی به سیاسی برود و امیدواریم این مسیر اصلاح شود. در حوزه مذاکرات وین کنش ما کاملا روشن است و واکنشی به اظهاراتی که با مصارف داخلی بیان می‌شود نداریم. آنچه برای ما مهم است پیام‌هایی است که از مجاری مرسوم بین ما و آمریکا در حال رفت و برگشت است و ایران در آن مسیر ابتکارات خود را ارائه کرده است. رفت و برگشت‌هایی بوده و آمریکا پاسخ‌های مورد انتظار را نداده است، اگر آمریکا از تذبذب در رفتار فاصله بگیرد و تصمیم سیاسی را بگیرد و اعلام کند بن بستی نیست و می‌توان گفت درصد باقیمانده از توافق را نهایی کرد. الان مکث در گفت‌وگوها به دلیل بی پاسخ گذاشتن ابتکاراتی است که ایران و اروپا دادند و باید ببینیم چه زمانی آمریکا می‌خواهد تصمیم خود را اعلام کند.

* رئیس شورای اروپا در پیامی توئیتری اعلام کرد که کشورهای عضو این اتحادیه برای تحریم بیش از دو سوم واردات نفت از روسیه به توافق رسیدند. رئیس کمیسیون اروپا هم گفته: این امر عملاً حدود ۹۰ درصد از واردات نفت روسیه به اتحادیه اروپا را تا پایان سال ۲۰۲۲ قطع می‌کند. این بسته تحریمی علاوه‌ بر واردات نفت شامل قطع ارتباط اسبربانک به عنوان بزرگترین بانک روسیه از شبکه سوئیفت، ممنوعیت پخش ۲ شبکه دولتی روسی و تحریم افراد مسئول جنایات جنگی در اوکراین می‌شود.

* باقری به اسلو رفت. مذاکره‌کننده ارشد ایران اعلام کرد گفت‌وگوهای جدی و سازنده درباره موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی در دستورکار سفر به نروژ است.

* خاندوزی؛ وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ستاد تنظیم بازار مسوولیت کنترل قیمت ها را دارد و وزارت صمت پیشنهاد خوبی برای قیمت ها داشت که در ستاد تنظیم اولیه انجام شده است. به زودی و ظرف چند روز آینده رسما مصوبه ستاد تنظیم بازار ابلاغ می‌شود و سایر تولیدکنندگان فقط با رعایت آن قاعده و منطق کارشناسی اقتصادی می توانند افزایش قیمت داشته باشند.

4) بررسی صنایع :

* جهش قیمت نفت در بازارهای جهانی و رشد کرک اسپرد گازوئیل که طی دو هفته اخیر روند کاهشی داشت موجب شد تا نمادهای گروه پالایشی معاملات روز گذشته را متعادل اغاز نموده و رفته‌رفته شاهد افزایش تقاضا در نمادهای این گروه باشیم. کمافی‌سابق معتقدیم که در گزارش‌های حسابرسی شده، یک تعدیل مثبت در سود شرکت‌ها رخ خواهد داد. در این گروه شپنا بیش از سایرین مورد توجه است؛ چراکه از کیفی‌سازی بهتر فرآورده‌های خود سود می‌برد. این سهم اصفهانی مقاومت 760 تومانی را بالای سر خود می‌بیند و چنانچه از آن گذر نماید، هدف 830 – 840 تومانی را دنبال خواهد کرد. اما در شبندر هم وضعیت بد نیست و فعلا سطح حمایتی 850 تومانی حفظ شده است. شبندر مدتی است که بین دو سطح 850 – 980 تومان در نوسان است و چنانچه بتواند از این فضا به سمت بالا خروج کند، اهداف 1.100 تومانی در دسترس خواهد بود. اما طی روزهای اخیر خبر افزایش نرخ 25 درصدی روغن موتور و روانکارها را داشتیم. این خبر موجب شد تا شسپا با افزایش تقاضا به تابلوی معاملات بازگردد. 365 تومان مقاومت پیش روی نفت سپاهان است و به نظر این سد به زودی شکسته شده و شسپای 400 تومانی کلید خواهد خورد. و در نهایت اشاره به شبهرن داشته باشیم که طی مدت اخیر اصلاح چندانی نداشته و به مرور برای رسیدن به اهداف 1.650 و سپس 2.000 تومان آماده می‌شود.

* در گروه غذایی معاملات متعادل و با رگه‌های مثبت دنبال شد. اصلاح قیمت مناسب در روزهای اخیر از یکسو و رشد مقدار و مبلغ فروش شرکت‌ها در اردیبهشت ماه تحت تاثیر رشد فزاینده نرخ فروش محصولات، از مهمترین دلایلی است که منجر به تحرکات مثبت در نمادهای خوشمزه بورس تهران گردیده است. در این گروه غمارگ پس از اصلاح 61.8 درصد از رشد اخیر، با افزایش تقاضا در تلاش برای صدور سیگنال خاتمه یافتن روند اصلاحی است. به نظر غمارگ کمی دست به دست شود و سپس خود را برای گذر از سد 360 تومانی آماده کند. غزر دیگر نمادی است که روز گذشته کار خود را متعادل آغاز کرد و با افزایش تقاضا به قیمت‌های درصد مثبت و صف خرید رسید. اصلاح قیمت در غزر سنگین بوده و با توجه به رشد جدی نرخ ماکارونی، انتظار می‌رود در دوره 3 ماهه بهار شاهد جهش سود شرکت باشیم. اما سری هم به غپینو بزنیم که با اصلاح 50 درصد از گام صعودی اخیر به تعادل رسیده و معاملات مثبتی را تجربه می‌کند. رشد قیمت کیک و بیسکوییت اگرچه منجر به افت مقداری فروش می‌شود اما به هر جهت حاشیه سود ناخالص تقویت خواهد شد. بنابراین انتظار می‌رود غپینو پس از کف‌سازی در مسیر کانال 300 تومانی قرار بگیرد.

* در گروه خودرویی معاملات با فشار عرضه آغاز شد اما نزدیک شدن دو نماد خودرو و خساپا به سطوح حمایتی به ترتیب 200 و 180 تومانی که روز گذشته هم اشاره شد، موجب شد تا رفته‌رفته تقاضا در این نمادها رو به بهبود رود. البته هنوز خطر بطور کامل برطرف نشده چراکه تا زمان روشن نشدن تحولات پشت پرده، روند سرکوب قیمتی در خودروسازان جاده مخصوص تداوم خواهد یافت. در این گروه خبهمن در حالی طی مدت اخیر رشد بااهمیتی نداشت که در مسیر اصلاح خودروسازان، با وجود شرایط بنیادی مناسب پیشتاز بود ! محدوده 175 تومانی حمایت مهمی برای گروه بهمن است که فعلا به این سطح واکنش نشان داده است. لذا اگر حرکت رو به عقب در خبهمن متوقف شود، می‌توان به مرور حرکت به سمت سقف 215 تومانی را انتظار داشت. در سوی دیگر خپارس را داریم که پس از 61.8 درصد اصلاح از رشد کوچک اخیر، در تلاش برای خاتمه یافتن روند اصلاحی است. 106 تومان مهمترین سطح حمایتی در خپارس است اما این سهم برای برگشت به مدار رشد نیاز به گذر پر قدرت از سد 116 تومانی دارد. و در نهایت اشاره به خگستر داشته باشیم که به ناحیه تبدیل سطوح 330 تومانی واکنش مثبت مختصری نشان داده است. از این رو در صورت حفظ سطح حمایتی مذکور، می‌توان به مرور برگشت به روند صعودی را انتظار داشت.

* و در نهایت اشاره‌ای به نمادهای گروه فلزی و معدنی به ویژه فولادی‌ها داشته باشیم که روز گذشته به واسطه رسیدن خبر لغو عوارض صادراتی و رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی، حال و روز بهتری داشتند. البته شرایط می‌توانست به مراتب بهتر باشد اما این وضعیت پاسخ به بی‌اعتمادی ایجاد شده از سوی دولت است ! در این گروه فولاد کماکان جذاب‌ترین نماد به دلیل P/E-forward حدود 4 واحدی است. در فولاد کاوه برخی معتقدند که شرکت برای سال جاری سود قوی‌تری را محقق خواهد کرد. در فولاد ارفع فروش شرکت رو به رشد است و اگر یک گزارش ماهانه خوب دیگر برسد، خیال بازار برای حرکت رو به جلو جمع‌تر خواهد شد. و در نهایت اشاره به فسپا داشته باشیم که پس از اصلا خوب اخیر و در صورت ایجاد یک کف مناسب در سطوح 1.500 تومانی، پتانسیل برگشت به قیمت‌های 1.800 تومانی و در ادامه رشد تا سطوح 2.000 تومانی را خواهد داشت.

5) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

* در گروه پتروشیمی، شپدیس مدتی است که با مقاومت 18.500 تومانی درگیر است اما با توجه به روند فعلی عدم حضور فروشنده قوی، به نظر به مرور گذر شپدیس از مقاومت اشاره شده را خواهیم داشت. شپدیس سال مالی 31 شهریور دارد. از این رو سود شپدیس تا پایان دوره 6 ماهه 16.486 ریال گزارش شده است. این شرکت در مدت مشابه سال گذشته به سود 9.305 ریالی رسیده بود. شپدیس در اردیبهشت فروش نسبتا جالبی داشته و در گزارش خود رقم 39.121 میلیارد ریالی را ثبت کرده است. و این در حالی است که فروش اردیبهشت سال گذشته 16.685 میلیارد ریال و درآمد ماه گذشته 48.860 بوده است. کل درآمد سال گذشته 195.099 میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین شپدیس در 8 ماه نخست از سال 1401 موفق شده 28 درصد بیشتر از بودجه سال 1400 را پوشش دهد. آمونیاک و اوره صنعتی بیشترین وزن سبد فروش این شرکت را تشکیل می‌دهد. نرخ فروش این محصولات در اردیبهشت ماه به ترتیب با رشد 15 و 17 درصدی در مقایسه با ماه گذشته 209 و 171 میلیون ریال به ازای هر تن گزارش شده است. شرکت در 2 ماهه ابتدایی کوارتر سوم عملکردی عالی را از خود به جای گذاشته است، لذا با توجه موارد گفته شده و همچنین رشد نرخ فروش محصولات، انتظار رشد سودآوری شپدیس را در انتهای 3 ماهه سوم خواهیم داشت.

* در گروه زغالسنگ، کزغال می‌تواند مسیر تحول را در پیش بگیرد و به نظر برای سال جاری شاهد جهش سود شرکت باشیم. سود کزغال تا پایان دوره 12 ماهه سال گذشته 2.172 ریال گزارش شده است. این شرکت در سال 99 به سود 4.114 ریالی رسیده بود. کزغال در اردیبهشت فروش عالی 2.467 میلیارد ریالی را ثبت کرده است. و این در حالی است که درآمد شرکت در مدت مشابه سال قبل و ماه گذشته به ترتیب میلیارد 741 و 1.689 ریال بود. کل درآمد سال گذشته 14.741 میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین کزغال در دوره دو ماهه از سال 1401 موفق شده 28 درصد از بودجه سال گذشته را پوشش دهد. بیشترین وزن سبد فروش این مجموعه را کنستانتره زغال سنگ تشکیل می‌دهد. نرخ این محصول در اردیبهشت ماه با رشد 4 درصدی نسبت به ماه گذشته 41.979 میلیون ریال به ازای هر تن گزارش شده است. با توجه به موارد اشاره شده و همچنین رشد مقدار تولید و مبلغ فروش شرکت در اردیبهشت و جبران عقب ماندگی ایجاد شده در فروردین ماه، انتظار می‌رود کزغال در انتهای کوارتر نخست از سود نسبتا بهتری در مقایسه با سال گذشته برخوردار باشد.

6) اخبار و شایعات : ( این بخش نمی تواند ﻣﻌﯿﺎﺭ مناسبی برای خرید و فروش ﺑﺎﺷﺪ )

الف) گمرک رسما لغو عوارض صادراتی را به کلیه واحد‌های ستادی و گمرکات اجرایی ابلاغ کرد. علی اکبر شامانی، مدیرکل دفتر صادرات گمرک در نامه‌ای به کلیه واحد‌های ستادی و گمرکات اجرایی اعلام کرد مهلت موضوع اخذ عوارض صادراتی پلکانی از مواد معدنی و کالا‌های صنایع معدنی - محصولات پتروشیمی و کشاورزی به پایان رسیده و هرگونه اخذ عوارض خلاف مصوبه تنظیم بازار است. پیش از این، اخذ عوارض صارداتی از مواد اولیه معدنی و صنایع معدنی که با انتقادات معدن داران و صاحبان صنایع معدنی همراه بود، وزارت صمت طی ۲ مرحله اقدام به اصلاح و حذف عوارض صادراتی برخی مواد و محصولات معدنی کرده بود.

ب) با تصمیم هیأت‌مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران، دکتر «علی رستمی» به‌عنوان مدیرعامل این شرکت انتخاب شد.

7) نگاهی به آخرین تغییرات سهام ناشرین :

تغییرات ترکیب سهامداران بیش از یک درصدی تا این لحظه توسط سپرده‌گذاری مرکزی به روزرسانی نگردیده است ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24